Mijn verhaal

Overzicht

Mijn verhaal is er eentje met veel tegenslagen en ook successen. Schaamte heeft vaak plaatsgemaakt voor trots en omgekeerd. Op een moment was ik klaar met alle traditionele denkpatronen en werkwijzen, net dat maakt dat ik anders ben gaan denken én werken. En daarbij keek ik ontzettend op naar GeneratieZ.

Mijn ondernemersverhaal, visie en merkverhaal deel ik met veel enthousiasme hier.

Mijn ondernemersverhaal

Als 12-jarige werd ik naar BSO gestuurd en aan de hogeschool werd mijn inschrijving tijdens  een infodag in eerste instantie geweigerd omdat een bacheloropleiding te zwaar zou zijn. Gelukkig greep ik de kansen die wél op mijn pad kwamen en studeerde ik uiteindelijk af in de Master Communicatiewetenschappen. Het hoogtepunt? Het schrijven van mijn thesis, zonder twijfel. Onderzoeken, schrijven en presenteren… ik vond dit fantastisch om te doen. Ondanks ik trots was op het behalen van mijn diploma, studeerde ik wel af met een ongezonde bewijsdrang, enorme faalangst en een belemmerende vorm van perfectionisme. Dit diploma was immers het resultaat van hard werken en zegt weinig over intelligentie. 

Toch stapte ik op dat punt recht van de schoolbanken in het ondernemerschap en deed ik een massa aan prachtige freelance opdrachten in grote bedrijven, eerst in de mediasector en daarna op verschillende marketingafdelingen van internationale bedrijven.

Ontwerp zonder titel-9
Het dieptepunt

Als snel kwam het besef dat ik mijn diploma wellicht nooit zou nodig hebben, wel voelde het behalen ervan alsof ik iets rechtzette. Ik kreeg hier heel veel complimenten over en werd zelfs geïnterviewd door een journalist voor een artikel in de krant. Ik kreeg eindelijk erkenning.

Als freelancer kreeg ik de kans verschillende opdrachten te doen en te ontdekken waar mijn potentieel ligt. Ik creëerde voor mezelf een speeltuin aan mogelijkheden met ruimte om te experimenteren, de eerste jaren waren echt één groot avontuur. Ik ontdekte waar ik goed en minder goed in ben, vierde successen en kuiste eveneens modder af om vervolgens vol goede moed door te gaan.

Ik kon mezelf niet naar waarde schatten, wat zich uitte in het vragen van veel te lage tarieven. Ik hield mezelf klein en werkte me kapot binnen het uurtje-factuurtje model.

Ik botste vaak op mijn grenzen, maar wilde deze niet aangeven. Ik kreeg kansen waarvan ik dacht ze nooit nog te krijgen en zei op alles JA. Zonder ik het zelf besefte, spaarde ik voor een ticket naar het ziekenhuis: 5 weken opname wegens oververmoeidheid. Fysiek op, mentaal nog sterk. Met nog een half jaar revalideren achteraf, kwam ik echt in de problemen. 

Voor mijn  opname ging ik door een scheiding en bouwde ik door een foute investering een berg schulden op, ik vroeg zelf mijn faillissement aan. Was ik dan echt niet slim en goed genoeg? Is dit de invulling van “je gaat het nooit maken“? Ik schaamde me kapot en trok me terug.

Wat nu? Ik heb ongeveer twee jaar nodig gehad om hier een antwoord op te vinden, wat toen voelde als het weggooien van  kostbare tijd.

Wie nooit bang is, kan ook nooit moedig zijn

rounded-in-photoretrica-6
Een nieuwe start, of toch niet?

Twee jaar later startte ik mijn huidige vennootschap op, een creatief agency. Met een team van 4 experts realiseerden we prachtige projecten voor heel tevreden klanten en werd ik plots ook CEO en HR-manager. Dagelijks bouwden we hard aan mijn company brand en leek het alsof we keigoed bezig waren. Oef, back on track! Of toch voor even, tot oktober 2021 om precies te zijn.

Ik miste al langer diepgang in wat we deden en wilde niet langer gewoon uitvoeren wat ons pad op kwam. We ondersteunden ondernemers in content marketing en sociale media beheer door dit echt volledig uit handen te nemen. MAAR, ik had behoefte aan een sterke filter zodat ik enkel nog JA zou zeggen op opdrachten die bij me passen. 

Ook voelde ik de behoefte mezelf echt te positioneren als expert. Het kriebelde me te verdiepen in iets specifiek om van daaruit echt high-end strategisch te werken en vooral impact te maken.

Het verlossend moment

Ik ging alleen verder, zonder team. Ik weet nog goed dat ik vooral opgelucht was want ik kon me terug focussen op mijn passie en alle bijkomende rollen mocht ik vaarwel zeggen. Op dit punt begon de zoektocht naar wie ik ben en waar ik naartoe  wil.

In de zomer van 2022 nam ik de drastische beslissing gans mijn aanbod dicht te gooien en alle lopende samenwerkingen stop te zetten. Ik voelde de drang om dieper te gaan graven: aan welke waarden hecht ik belang, welke behoeften willen ik invullen, waar wil ik naartoe op professioneel vlak, etc. Veel vragen, op dat moment weinig antwoorden.

Tijdens deze zoektocht ontwikkelde ik veel respect voor generatie Z. Ik keur zeker niet alles goed wat deze jongeren zeggen of doen, maar ze staan wel krachtig in hun schoenen en durven kiezen voor zichzelf. Een tigger die best wat emoties losmaakte dus ik ging me verdiepen in

hun leefwereld om te kijken wat ik van hen kon leren. Sindsdien zet ik terug actief in op onderzoek doen en dit leidt elke dag tot zotte inzichten. Als snel was ik overtuigd dat deze GenZ-insights echt enorm waardevol zijn voor iedereen die streeft naar een waardevol leven en zeker ook voor werkgevers die jongeren tewerkstellen en een aantrekkelijke werkgever willen zijn.

Ik nam afscheid van mijn company brand en ging resoluut voor het uitbouwen van een personal brand. Van daaruit zet ik in op krachtige storytelling. De GenZ-insights deel ik via inspirerende talks en strategisch advies aan bedrijven.

Mijn missie en visie kwamen tot stand vanuit mijn gevoel i.p.v. mijn hoofd, ik voel me echt ergens expert in en voel weer voldoening bij wat ik doe. Van marketeer naar GenZ engagement strateeg, het voelt alsof ik mezelf heruitgevonden heb en dat voelt ontzettend goed.

Voor het eerst voel ik me echt goed genoeg.

Mijn visie en merkverhaal

“Ik hoor veel werkgevers zeggen dat er meer budget nodig is voor flitsende employer branding campagnes om jongeren te overtuigen bij hen te komen werken. En dat terwijl Generatie Z immuun is aan traditionele marketingboodschappen. Mijn visie? Investeer in een vernieuwende bedrijfscultuur en -structuur, zo trek je jongeren aan en moet je ze niet langer overtuigen.

Uit het niets voelde ik voor het eerst wat ik echt te doen heb: werkgevers challengen op wendbaarheid in een maatschappij waar de veranderingen elkaar op een razendsnel tempo opvolgen. Vanuit mijn eigen verhaal én onderzoek besliste ik de focus te leggen op werkgevers die een aantrekkelijke werkgever willen zijn voor jongeren (GenZ)

Onze jongeren kunnen hun potentieel enkel ontwikkelen in een aangepaste werkomgeving waar leidinggevenden aandacht hebben voor een vernieuwende aanpak. Door mijn GenZ-insights hiervoor in te zetten, daag ik werkgevers uit hun bedrijfscultuur en -structuur onder de loep te nemen en sta ik HR professionals en leidinggevenden bij vandaag vier (!) generaties samen te laten werken zonder dat er problemen ontstaan.

rounded-in-photoretrica-5

© 2023 All rights reserved